Language acquisition device i učenje stranog jezika
U procesu učenja stranog jezika svatko se bar jednom zapita kako funkcionira usvajanje jezika u našem mozgu i zašto djeca usvajaju jezike lakše od odraslih.
Mnogi lingvisti bavili su se tim pitanjem, a jedan od napoznatijih, Noam Chomsky, opisao je u sklopu svoje hipoteze o usvajanju jezika takozvani Language Acquisition Device (LAD) ili mehanizam za usvajanje jezika. Riječ je o urođenoj sposobnosti djece za brzo učenje jezika. Ovaj mehanizam uređuje raspored usvajanja jezičnih struktura te jezične pogreške koje djeca čine. Aktivan je u djece tijekom tzv. kritičnoga razdoblja za usvajanje jezika, kada djeca spontano i s lakoćom usvajaju jezik kojemu su izložena.
Pojednostavljeno, Chomsky tvrdi da svako dijete instinktivno poznaje osnovna pravila jezika, te samo mora usvojiti vokabular.
Valja imati na umu da je riječ o teorijskom konceptu te da nema sklopke u mozgu koju možemo pritisnuti kako bismo aktivirali rekordno brzo usvajanje jezika. LAD služi kao objašnjenje za nebrojeno mnogo procesa koji se odvijaju u ljudskom mozgu, a koji su se razvili kako bi nam proces učenja i razumijevanja jezika postao prirodan.
Razne teorije o učenju stranih jezika sugeriraju da je usvajanje stranog jezika i u odrasloj dobi također podložno mehanizmu za usvajanje jezika te da programi učenja stranog jezika isti trebaju uzeti u obzir te stvoriti uvjete za polaznike u kojem je moguće prirodno usvajanje stranog jezika. U praksi to znači da je za osobu koja uči strani jezik korisno izlaganje autentičnim sadržajima te učenju kroz praktične zadatke.
Kroz godine ovu su teoriju preispitivali mnogi lingvisti koji su predlagali da su prilikom učenja jezika na djelu drugi mehanizmi, te da LAD zapravo ne postoji, ali iz iskustva odraslih koji uče strane jezike vidljivo je da korištenje stranog jezika od prvog dana nastave te redovito čitanje i slušanje sadržaja na stranom jeziku zaista pomažu u bržem i efikasnijem usvajanju stranog jezika.